6.1.1 Obecně
Armádu tvoří celkem 6 druhů jednotek. Tři druhy jednotek jsou univerzální a jsou použitelné do útoku i obrany: vojáci, tanky a mechové. Jednotka vhodná pouze pro obranu je bunkr (nemůže útočit). Naopak stíhačka je pouze pro útočení (brání pouze při bombardování Vaší země a při taktickém náletu). Speciální jednotkou je pak agent.
Důležité je, nemít celou armádu složenou pouze z jednoho druhu jednotek. V taktických útocích Vás totiž absence některého druhu jednotek může hodně mrzet. Nedostatek stíhaček nepřítel využije k bombardování, nedostatek vojáků k ničení bunkrů nebo partyzánským akcím, chybějící tanky zavdají příčinu k útokům na týl a pokud nedisponujete mechy, napochodují k Vám geometricky přesně srovnané šiky bojových robotů a budou s nevinným kamenným výrazem na svých kovových hlavách ničit jednotky. Drobné uklidnění pro perfekcionisty - dokonalá obrana neexistuje :-)
Název Útočné / obranné
čísloPopis Vojáci 1/1 Na první pohled nejzaostalejší jednotka. Má ovšem své výhody oproti ostatním jednotkám, zvláště na začátku věku. Kasárny totiž vojáky trénují bez ohledu na technologickou vyspělost země, a tak produkují vyšší vojenskou sílu, než továrny bez technologií Automatizace továren. Početná armáda vojáků spotřebovává hodně jídla. Tanky 6/4 Většinou se užívají jen jako rezerva proti útokům na týl. Jsou ale vhodné pro útok i obranu a navíc s nimi lze podnikat útoky na týl nepřítele a snižovat tím velmi jeho připravenost. Stíhačky 6/0 Na silný útok dobré, leč nebrání (brání pouze proti bombardování a taktickému náletu). Lze s nimi ale dobře oslabovat protivníka. Stíhačky je možné ničit pomocí teroristické akce rozvědky Sabotovat letiště. Bunkry 0/6 Velký počet bunkrů zajišťuje silnou obranu. O tu ale můžete snadno přijít, pokud bunkry nechráníte přiměřeným počtem vojákům. Ten, kdo má hodně bunkrů a žádné vojáky, může díky taktickému útoku vniknutí do bunkrů snadno o pracně získanou obranu přijít. Výhodou je, že když útočíte nebo pomáháte v útoku spojenci, nepřijdete o žádné bunkry (bunkry se útoku neúčastní). Mechové 2/3 Jsou výjimkou v tom, že je nemůžete kupovat na domácím trhu a vyrábět hned od začátku věku, ale až po vynalezení pokroku produkce mechů (menu ). Další jejich vlastností je, že díky autoopravě mají o 20% menší ztráty v bojích. Mechové (bojoví roboti) nespotřebovávají jídlo, ale energii. Mechy lze ničit pomocí akce rozvědky nabourat ovládání mechů. Mechové obránce při nočním tažení částečně brání jednotky proti zničení i při neúspěšné obraně. K obraně všech ostatních jednotek stačí mít v mechách 1/2 prestiže armády. Krytých jednotek umírá pak jen polovina. Agent Rozvědka Slouží k provádění operací rozvědky. Agenty lze získat pouze na domácím trhu pokud jste již opustili protekci. Několik málo jich lze také získat v rámci veteránského bonusu za 8. hodnost (Kapitán gardy)
6.1.2 Přehled a žoldy jednotek
Každé jednotce musíte každé kolo platit žold. To znamená, že v každém kole se Vám odečte z Vaší státní pokladny část peněz. Kromě žoldů také každá jednotka spotřebuje 0,005 t jídla. Výjimku tvoří mechové, kteří spotřebovávají energii místo jídla. Poslední zvláštností je vláda Robokracie, kde jednotky nejí jídlo, ale spotřebovávají místo něj energii.
Navíc pokud máte velkou prestiž, rostou žoldy na jednu jednotku.Např. při 1 M prestiže má země o pětinu vyšší žoldy na jednotku, při 2 M prestiže o dvě pětiny atd.
Žoldy je možné také snižovat generálem Ekonomem a veteránským bonusem za 12 hodnost. Nižší žoldy jednotek jsou také ve Fundamentalismu. Naopak o 100% vyšší žoldy má bezalianční země nad 4999 km2
Jednotka | Prestiž za jednotku | Jednotku vyrábí | Cena na dom. trhu | Žold |
---|---|---|---|---|
Voják (1/1) | 1 | 3,3 kasáren | 135$ (111$) | 0,045$ |
Tank (6/4) | 5 | 24 továren | 800$ | 0,315$ |
Stíhačka (6/0) | 3,5 | 18 továren | 550$ | 0,24$ |
Bunkr (0/6) | 3,5 | 18 továren | 600$ | 0,2625$ |
Mech* (2/3) | 2,7 | 21 (25/19) továren | 500$ | 0,15$ |
Agent | 15 | domácí trh | 5000$ | 3,75$ |
* Základní cena mechů je 21 dílů (u komunismu 25 dílů, u robokracie 19 dílů).Navíc na produkci mechů má technologie Automatizace továren dvojnásobný vliv. Např. Automatizace s efektem 180% zdvihne produkci všech jednotek o +80% ale mechů dokonce o 2*80%= +160%.
Cenu jednotek na domácím trhu lze snížit technologiemi cena na domácím trhu a efektem vojenských základen. Jediná jednotka, na kterou nemá vliv tato technologie je voják. Ti jsou navíc levnější ve fundamentalismu (jen 111$).
6.1.3 Jak lze získat jednotky
Jednotky se často získávají vlastní výrobou. Pro některá státní zřízení ale může být výroba neefektivní, proto je musí nakupovat na trhu. Tím ale Vaše armáda ztrácí zkušenosti vinou příchodu "zelenáčů". Tento problém odpadá při získání jednotek událostí nebo přijmutím hospodářské pomoci.
- Voják:
Vojáky produkují kasárny. Produkce v kasárnách není ovlivněna technologiemi, ale závisí, stejně jako veškerá válečná produkce, na zkušenosti Vaší armády. Ta se do produkčního bonusu promítne s polovičním efektem. To znamená, že pokud máte -20% zkušeností armády je bonus k produkci kasáren -10 %, při efektu zkušeností +10 % je bonus k produkci kasáren +5 %.
Velký vliv může mít také generál Zbrojař. Další ovlivňující faktor je státní zřízení. Fundamentalismus, Diktatura, Komunismus a Feudalismus mají totiž bonus na produkci v kasárnách. Pokud navíc máte u Fundamentalismu pokrok Svatá válka, produkuje vám každých 40 km2 jednoho vojáka.
- Tanky, stíhačky, bunkry a mechy:
Tyto jednotky vyrábí továrny (poměr produkce si nastavíte v menu ). Výroba v továrnách je závislá na technologiích Automatizace továren. Pokud navíc vlastníte pokrok Nanotechnologie, bude díky němu možné zvýšit výrobu v továrnách a navíc Vámi vyráběné stroje budou dokonalejší a jejich ztráty v bojích budou nižší. I výroba v továrnách je ovlivněna zkušeností armády. Platí, stejně jako u kasáren, že každé 2% bonusu zkušeností znamenají 1% bonusu produkce v továrnách a že výrobu ovlivňuje generál Zbrojař.
Také vlády mají bonus na továrny a sice Komunismus, Feudalismus, Republika,Robokracie. Aby ale továrny produkovaly větší vojenskou sílu než kasárny, potřebujete vlastnit technologie Automatizace továren. Mechy můžete produkovat až po vynalezení pokroku Produkce mechů.
Všechny druhy jednotek můžete koupit na domácím trhu. Počet jednotek je ale kapacitně omezen a po vykoupení domácího trhu přibývají na trh jednotky pomale každé kolo. Nákup na domácím trhu bývá ale výhodnější než na trhu světovém Pokud není značně vykoupen) a navíc je domácí trh jediné místo kde lze pořídit agenty.
Pokud nemáte pokrok Produkce mechů, nemůžete na Vašem domácím trhu mechy nakupovat a pokud jste v protekci tak nelze nakupovat agenty.
Všechny druhy jednotek (krom agentů) můžete koupit na Světovém trhu, na který mohou posílat zboží všechny země, které již nejsou v protekci. Občas tam ceny mohou být příznivější než na domácím trhu.
Další způsob získání je hospodářská pomoc (menualiance, členové paktu aliancí nebo spojenci, hospodářskou pomoc lze poslat pouze zemi, která má nižší prestiž než země odesílatele. Při tomto druhu získání jednotek se nesnižuje celková zkušenost armády zařazením nezkušených jednotek.
) od spřízněné země. Hospodářskou pomoc si mohou posílat jen členové jedné
Poslední způsob získání jednotek je událostí, kde je možné získat navíc nějaké vojáky v rámci mobilizace Vaší země.
Všechny vojenské útoky se dají rozdělit do dvou hlavních kategorií - na normální a taktické. Taktickými útoky oslabujete nepřítele a normálními zabíráte území a zboží za účelem vlastního obohacení. Útoky jsou také důležité pro zisk zkušeností.
Útočit armádou lze pouze na země v rozsahu trojnásobku naší prestiže (3x prestižnější nebo 3x méně prestižní).
Síla jednotek ve všech útocích je ovlivněna technologií Síla zbraní, připraveností, spokojeností, pokroky, generály a zkušenostmi. Proto může někdy i malá, ale dobře připravená a vybavená armáda uspět proti několikanásobné přesile. Pokud chce útočník uspět v útoku, musí mít sílu o trochu vyšší než obránce. Jeden tank logicky k vítězství nestačí, i když obránce nemá žádný. Ztráty jednotek ve všech typech útoků i v obraně mohou být sníženy o 20% pokrokem Nanotechnologie.
6.2.1 Normální útoky
Do této skupiny patří konkrétně útoky dobyvačný, loupeživý, vyhlazovací. Společně se spojenci v nich útočí a brání celá Vaše armáda. Přehled pomoci od spojenců pro normální typy útoků vidíte v menu .
Běžný útok trvá 2 kola. Je-li poslán útok totální, pak trvá kola 4 a jeho síla je ještě o 20% vyšší. Zároveň znamená pro Vás ale o polovinu vyšší ztráty a dvojnásobný pokles připravenosti.
V normálních útocích s procentuálním zastoupením jednotky v armádě také lineárně roste určitý bonus až do uvedeného maxima jak ukazuje tabulka.
Jednotka Zastoupení Bonus Vojáci 0% - 80% Získáte +0% až +15% peněz a technologií Tanky 0% - 40% Získáte +0% až +15% území Stíhačky 0% - 40% Ztráty nepřítele +0% až +15% Mechy 0% - 80% Vaše ztráty -0% až -15%
Příklad: Máte 100 000 vojáků (50% armády tvoří vojáci = +9% kořist), 40 000 tanků (20% tanků = +7,5% dobyto), 20 000 stíhaček (10% stíhaček = +3,8% zničeno nepřátel) a 40 000 mechů (20% mechů = -3,8% naše ztráty).
Název Útočí jednotky Brání jednotky Podmínka úspěchu Zisk při úspěchu Ztráty jednotek Dobyvačný Všechny kromě bunkrů Všechny kromě stíhaček Síla útoku + útočných spojenců
je větší
než síla obránce + obranných spojenců2-16% území
1-8% budov a zboží.
Malá část obyvatel přejde na Vaši stranu.
Dostanete malou peněžní kořist z dobytého území.3-9% všech jednotek.
O 25% menší ztráty jednotek obránce.
Ztráty obránce klesají pokud je na něj více útoků v řadě.Loupeživý 1-8% území
2-16% zbožíVyhlazovací Ničí 2-12% budov a 2-12% ruin*, ničí hodně zboží. Zabíjí obyvatele.
Ničí 10% zboží na trhu (s pokrokem až 20%).
* Při útocích mimo válku a v rámci Právě vyhlášené války ničí o 25% budov méně
Když je při normálním útoku počet stíhaček vyšší, než ostatních jednotek, jsou zisky nižší. Pokud pošlete jen stíhačky, nejsou zisky žádné.
Po úspěšném normálním útoku přejde menší část obyvatel na Vaši stranu. Navíc dostanete malou peněžní kořist ze zbořených budov.
6.2.2 Taktické útoky
Mezi tyto útoky se počítá partyzánský útok, vniknutí do bunkrů, útok na týl, bombardování měst, taktický nálet a noční tažení. Během útoku útočí vždy jen jeden druh jednotek, brání také jeden druh (pouze u bombardování a taktického náletu brání stíhačky i bunkry, u partyzánského útoku brání společně s vojáky agenti). V taktických útocích nepomáhají spojenci. V taktických útocích má každá jednotka útok i obranu 1/1. Výjímkou jsou bunkry bránící při bombardování nebo taktickém náletu a vojáci v obraně proti partyzánům. Pro samotný úspěch útoku ale nestačí mít o např. tank více než nepřítel, neboť existuje minimální obrana. Proto může být útok neúspěšný, i když nepřítel nemá žádný tank a Vy zautočíte s 200.
Název | Útočí jednotky | Brání jednotky | Podmínka úspěchu | Zisk při úspěchu | Ztráty jednotek | Partyzánský | Vojáci | Vojáci a agenti | Síla útoku je o něco větší než obrana za agenty* + 2/3 síly obrany vojáků | Připravenost obránce klesá až o 5% (na min. 77%), zničí 0,4-9% agentů, 6-16% energie | Vojáci na obou stranách |
---|---|---|---|---|---|
Vniknout do bunkrů | Vojáci | Vojáci | Síla útoku je o něco větší než síla obrany | Čím více přečíslí útočící vojáci bránící, tím více zničí bunkrů | Až 25% vojáků útočníka |
Zaútočit na týl | Tanky | Tanky | Síla útočníka je o něco vyšší než síla obránce | Připravenost obránce klesá až o 9% (na min.68%) | Až 10% tanků útočníka, obránce jen polovinu |
Bombardovat města | Stíhačky | Stíhačky a bunkry | Síla útoku je o něco větší než síla stíhaček + 1/2 síly bunkrů obrany | 4% budov**, pokud je vítězství částečné tak jen 2%, vybombenost v poměru 60% ruin/40% nezast. území, 10% obyvatel, pokles spokojenosti až o 10% (na min. 60%) | Až 15% stíhaček útočník, obránce méně stíhaček i bunkrů |
Taktický nálet |
Stíhačky | Stíhačky a bunkry | Síla útoku je o něco větší než síla stíhaček + 1/2 síly bunkrů obrany | Zničí až 10% voj. základen do ruin, při částečném vítězství zbouráno o polovinu méně základen. Pokles spokojenosti o polovinu menší, než při bombardování měst (na min. 60%). | Až 15% stíhaček útočník, obránce méně stíhaček i bunkrů |
Noční tažení | Mechové | Mechové | Síla útočníka je o něco vyšší než síla obránce | Čím více přečíslí útočící mechové bránící, tím více zničí vojáků, tanků, stíhaček. Zničí až 12% voj. základen. | Až 15%*** mechů útočníka, 7%*** mechů obránce |
* První třetinu věku mají agenti na obranu proti partyzánskému útoku téměř nulový vliv a až později jejich vliv mírně roste. Přibližně poslední týden věku už může mít počet agentů výraznější vliv, kdy u top5 zemí dokáže jeden agent bránit svoji zemi jako necelá jedna desítka vojáků. U ostatních zemí je to přibližně o polovinu méně.
** Při útocích mimo válku a v rámci Právě vyhlášené války ničí o 25% budov méně
*** Při extrémním rozdílu mezi bonusem útočníka a obránce i více
6.2.3 Zisky a ztráty v útocích
Větších zisků území, budov a zboží dosáhnete:
Menších zisků území, budov a zboží dosáhnete:
- Při útoku na zemi s větší rozlohou a větší prestiží než je Vaše.
- Útokem na nesesvačenou zemi.
- Při útoku s generálem Dobyvatelem (o 5% vyšší zisky za každou úroveň, pokud je aktivním pro útok).
- Bezalianční má při útoku na bezaliančního bonus na zisky a zkušenosti jako při právě vyhlášené válce dvou aliancí.
- Při útoku na přeběhlíka.
- Pokud má Vaše země pokrok fašismus.
- Při vyhlášené válce.
- Při vhodném složení armády (viz. zde)
- Při částečném vítězství (zvítězíte jen těsně) jsou o 50% menší zisky.
- Při útoku na sesvačenou zemi.
- Pokud útočíte na Feudalismus (-20%).
- Pokud má obránce pokrok Hraniční pevnosti (-20%).
- Bez vyhlášené války.
- Při nevhodném složení armády (viz. zde)
Bonus za generála Dobyvatele a pokrok Fašismus se násobí Tak i Hraniční pevnosti, 13. hodnost Kápo, postih u Feudalismu
(Příklad: 1,20(fašismus) *1,40(dobyvatel) * 0,8(feudalismus) * 0,8 (hraniční pevnosti)* 1,25(kápo) = 34,4%).
Větších ztrát budete mít:
- Je-li poslán útok totální (o polovinu vyšší ztráty).
- Má-li soupeř pokrok protiletecka obrana (+20% ztráty stíhaček).
- Nemáte-li pokrok nanotechnologie (-20% ztráty).
- Při nevhodném složení armády (viz. zde)
- Nastane-li Tuhý odpor má obránce +25% sílu obrany a útočník +25% ztráty jednotek. Tento odpor je způsoben větší zarputilostí napadené armády a vedení války nekonvenčními způsoby, na které není armáda agresora zvyklá. (Z historie například USAxVietnam, USAxKorea, SSSRxAfghanistán).
Tuhý odpor nastává při:
- Útoku nerozvojové země na méně prestižní rozvojovou.
- Útoku alianční země na bezalianční, pokud je bezalianční dvakrát slabší.
- Útoku na slabší zemi z mnohem slabší aliance mimo válku (pokud je současně prestiž i průměrná prestiž zemí v alianci dvojnásobná a vyšší než u nepřítele).
- Útoku země mimo válku nebo do cizí války (neplatí pokud na Vás někdo zaútočil a Vy podnikáte odvetu).
Od oznámení nadcházejícího konce věku (viz aktuální pravidla o ukončení věku) jsou v případě neúspěšného útoku ztráty obránce o 90 % menší.
Zisky při vyhlášení války:Sesvačenost:
- Bez vyhlášení války: Nízke zisky - například při útoku na stejně prestižního protivníka získáte 5,6% rozlohy. Výjimkou jsou útoky bezaliančních na bezalianční. Tam platí bonus, jako při právě vyhlášené válce.
- Útok během platné války: (tzn. po 12 a více hodinách) Zisky jsou o 70% vyšší než bez vyhlášení války. Při úspěšném útoku na stejně prestižního protivníka získáte 9,6% rozlohy. V první hodině války (plných zisků) jsou zisky a zkušenosti navýšené o dalších 20%.
Tzv. "sesvačenost" poznáte přesně v menu normální útok, který projde obranou, zvyšuje sesvačenost země (max. o 20% za jeden útok). Každý neúspěšný normální také mírně zvýší sesvačenost. Sesvačenost se ztrácí s odehráváním kol (1kolo je -1% sesvačenosti) nebo s uplynulým časem (-1% za 2h). Sesvačenost nemá vliv na zkušenosti při taktických útocích.
(po zadání čísla nekteré země). Přibližně ji lze poznat i podle barvy v menu (zelený - maximální zisk, žlutý - menší, červený - minimální). Pohybuje se v rozmezí 0% - 100% a každý úspěšný
6.2.4 Síla armády
Základní síla armády v normálním útoku/obraně je dána součtem základních útočných/obranných čísel všech jednotek. V taktickém útoku/obraně mají jednotky útočné i obranné číslo 1/1. Základní síla může být zvýšena bonusy anebo snížena postihy např. o 100% (tedy na dvojnásobek). Většinu těchto bonusů a postihů vidíte na stránce .
(Příklad: Útočím dobyvačným útokem s 5000 vojáky, 400 stíhačkami a 600 tanky. Základní síla útoku je 5000*1+400*6+600*6=11 000.
Dále mám bonus +54%. Celkový útok i s bonusy tedy bude 11 000*1,54=16 940).
Síla armády je ovlivněna následujícími vlastnostmi :
Vlastnost | Minimální bonus | Max. základní bonus | Podrobnější popis |
---|---|---|---|
Technologie Síla zbraní |
+0% |
+40% (+65%)*
|
Jedním ze základních faktorů ovlivňujících Vaši sílu jsou technologie Síla zbraní. Stejně jako všechny vojenské technologie jsou ovlivněny vojenskými základnami. Stejně tak je maximální efekt ovlivněn zřízením a pokroky, které ovlivňují efekt technologií. |
Vojenské základny |
+0% |
+20% (+37,5%)*
|
Čím větší část území vojenské základny zabírají, tím více účinkují (mají vyšší efekt). Fundamentalismus a Robokracie mají +50% zvýhodnění od základen. |
Připravenost armády |
-60%
|
+0% |
Připravenost armády je snad nejdůležitější složka ovlivňující sílu Vaší armády. Klesá vždy bezprostředně po Vašem vojenském útoku. Zde záleží na typu útoku (nejvíce totálním útokem, nejméně taktickými útoky) a na počtu vyslaných jednotek (čím větší část útočí, tím více klesá). Naopak roste při odehrávání každé kolo o 1-6% až na své maximum (100%). Také pokud Vás někdo dobyje normálním útokem, zvýší se Vaše připravenost o +10%. Připravenost Vám může být nepřítelem snižována taktickými útoky, rozvědkou a raketami. |
Spokojenost |
-50%
|
+40%**
|
Při 100% spokojenosti je efekt zvýšení síly útoku nulový, s rostoucí (a klesající) spokojeností pak roste (a klesá) síla útoku. 1% spokojenosti zvýší sílu armády o +0,5%, pouze u Diktatury a Komunismu je to o +0,25%. |
Zkušenost armády |
-20% |
+45%**
|
Sílu armády ovlivní její zkušenosti. Čím zkušenější armáda je, tím lépe v bojích obstojí. Zkušenosti armády získáváte v úspěšných i neúspěšných bojích, obraně i útoků, při výpomoci spojencům, dotováním zkušeností a při události. Ve vyhlášené válce je zisk zkušeností vyšší. Zkušenosti klesají při výrobě nových jednotek (nováčků) a zrovna tak při jejich nákupu na trzích (při nákupu je pokles vyšší než při výrobě). |
Generálové |
0 |
různý |
Aby generál přispíval do útoku, musí být aktivní pro útok, aby přispíval do obrany, musí být aktivní v obraně. To, kde je generál aktivní, navolíte v . |
Pokroky |
- |
+ |
Pokroky mohou přímo nebo nepřímo ovlivňovat sílu. Přímo se jedná o následující pokroky: Pacifismus -> + 15% obrana, -20% útok, +10% spokojenosti Fašismus -> + 10% útok Vojenský stát -> + 10% útok i obrana Svatá válka -> +10% obrana, +10% útok Družice -> +5% síla armády Hraniční pevnosti -> +10% obrana Kulturní centrum -> -10% útok, +10% spokojenost Protiletecká obrana -> Dvojnásobná obrana bunkrů proti bombardování a taktickému náletu Bezpečnostní senzory -> + 50% obrana proti partyzánským útokům Nepřímo se jedná o následující pokroky : Ochranná a obchodní organizace -> +5% spokojenosti Androidi -> +10% efekt technologií, tedy i maxima síly zbraní, naopak snižuje o 5% spokojenost Lidský genom -> +10% spokojenosti Plazmové zbraně -> maximální efekt technologií Síly zbraní se zvýší na 150% a +25% zvýhodnění od základen |
Vláda |
- |
+ |
Některá zřízení mají bonus na útok, obranu či taktické útoky. Diktatura: +10% obrana, +10% útok Komunismus -> + 10% útok Anarchie: - 20 % útok (pro útok je nutný pokrok Ochranná a obchodní organizace), při obraně se každých 100 obyvatel brání jako 1 voják Utopie: - 20% útok Technokracie: -10% útok, -20% síla vojáků Robokracie: -50% obrana proti partyzánským útokům, +25% noční tažení a bombardování Republika: - 10% útok |
Frakce |
- |
+ |
Některé frakce mají bonus na útok, obranu. USA [U@]: +5% útok Rusko [R@]: +5% obrana Cybernet [N@]: -50% útok, -10% obrana |
Veteránské bonusy | + | Za 6. hodnost (Velitel mechů) je +10% obrana proti nočnímu tažení Za 14. hodnost (Nepřítel populace) je +10% síla armády |
|
Ostatní | - | +0% | Dále Vaši zemi ovlivňují postihy jako je flastr, přeběhlík, rozvojová země a bezalianční země nad 4999km2. |
* Pouze s pokrokem Plazmové zbraně.
** Maximální efekt označený je teoreticky neomezený(v praxi ho ale skoro nikdo nepřekročí).
6.2.5 Efekt Vojenských základen
Počet základen v zemi výrazně ovlivňuje vojenské oblasti, neboť zlepšuje efekt všech vojenských technologií. Efekt závisí na jejich poměru k celkové rozloze (pro většinu zemí je nejlepší mít 6% - 12% rozlohy vojenských základen). Díky zlepšujícímu efektu je dobré své základny chránit a nepřátelské ničit. Ničit je lze pomocí nočních tažení, taktických náletů nebo konvenční raketou, naopak chránit je můžete pokrokem Opevněné vojenské základny. Přibližné zlepšení uvádí tato tabulka:
Základny tvoří % rozlohy |
Síla zbraní | Cena na dom. trhu |
Produkce raket |
Protiraketová obrana (SDI) |
Síla rozvědky |
---|---|---|---|---|---|
0 | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
2 | 3,9% | -1,2% | 0,2% | 5,9% | 4,9% |
4 | 7,1% | -2,1% | 0,3% | 10,7% | 8,9% |
6 | 9,7% | -2,9% | 0,4% | 14,5% | 12,1% |
8 | 11,7% | -3,5% | 0,4% | 17,6% | 14,6% |
10 | 13,3% | -4,0% | 0,5% | 20,0% | 16,7% |
12 | 14,7% | -4,4% | 0,5% | 22,0% | 18,3% |
16 | 16,6% | -5,0% | 0,6% | 24,8% | 20,7% |
25 | 18,7% | -5,6% | 0,7% | 28,1% | 23,4% |
Efekt základen mají větší Fundamentalismus (o 1/2 větší) a země s pokrokem Plazmové zbraně (o 1/4 větší). To znamená, že například u Fundamentalizmu zvýší Sílu zbraní až o 30% místo normálních 20%.
6.2.6 Zkušenost armády
Výrazně ovlivňuje sílu armády. Bonus v praxi nabývá hodnot od -20% až do +45% (ale většinou je mezi 0% a +25%). Bonus nepřítele za zkušenost se dá zjistit infiltrací generálního štábu.
Zkušenosti armády lze získat:
- Útoky, které přidávají až několik tisíc zkušeností (s vyhlášenou válkou je zisk zkušeností 3x vyšší než bez války).
- Cvičením armády pomocí "dotování zkušenosti". Počet XP za kolo je stanoven [(vojenské z.)/5 + 100]xp, navíc jsou zavedeny 2 limity:
- pro maximální počet xp armády [(odmocnina z hodnostních xp) * 400] - přes tento počet dotujete pouze 50xp/kolo,
- pro maximální přírůstek xp za kolo [ten je zavislý hlavně na hodnostnich xp, dále na xp armády a voj. základnách], zde vzniká pouze pozvolne omezení, expící země by neměl moc omezit.- Část zkušeností získávají i obranní a útoční spojenci při pomoci.
- Náhodnou událostí.
Více zkušeností armády získáte:
- Čím více nepřítel ztratí prestiže, tím více zkušeností máte.
- Zisk zkušeností je větší při válčení velkých armád (čím prestižnější země bojují, tím je zisk vyšší).
- V taktických útocích se získává obecně více zkušeností.
- Hodnost útočníka a obránce ovlivňuje zisk zkušeností a to vzorcem (hodnost obránce - hodnost útočníka)*5 = procentuální změna v zisku zkušeností (maximální však +20% nebo -20%). Funguje až od 5. hodnosti útočníka, neboť dříve jsou rozdíly v hodnostech moc malé, zároveň při rozdílu jedné hodnosti mezi útočníkem a obráncem se neprojevuje tento bonus/postih na zisk zkušeností.
Příklad: Máte hodnost 8 a útočíte na hodnost 4. To pro Vás znamená o 20% méně zkušeností (4-8)*5= -20%. Toto nemá vliv na zisk zkušeností obránce.
Ztráty zkušeností:Pokud nakoupíte na světovém nebo domácím trhu jednotky, nemají žádné zkušenosti s bojem ve Vaší armádě. Proto sníží zkušenost armády. Stejně tak Vámi nově vyrobené jednotky. Ty si ale děláte pro Vaši armádu na míru, a proto snižují zkušenost méně, než cizí koupené jednotky.
Zkušenosti také ztratíte při odchodu z aliance a sice přesně 1/3 Vašich zkušeností armády.
Zkušenosti ztratíte také za systémem zrušené Fake war ( 2. FW znamená ztrátu 2% zkušeností armády, země i generálů, 3. 4%, 4. 6%...)
Posláním jednotek hospodářskou pomocí neklesají zkušenosti armády. Vojáci za svatou válku a cyborgové neubírají zkušenosti armády.
Generálové jsou výjimeční jedinci, vůdci, myslitelé a fanatikové. Podle svých zkušeností a schopností zlepšují vlastnost armády, rozvědky nebo fungování ekonomiky.
6.3.1 Získání
Získání generála je věc čistě náhodná a může přijít v útoku i obraně. Vaši přátelé už jich mají několik a Vy stále nic. Proto je dobré vědět, co tuto pravděpodobnost příchodu o něco zvýší, ale i přesto je to stále velký kus náhody!
Takže čím více zkušeností útokem získáte, tím je pravděpodobnost příchodu vyšší. Dále čím máte více generálů, tím je šance, že se objeví další menší. Proto je dobré ty nepotřebné propustit. Během první vyhlášené války by se měl při dostatečném počtu útoků minimálně jeden objevit. Navíc pokud máte hodně zkušeností armády (v desetitisících), je šance na příchod velmi vysoká, pokud dosud nemáte žádného generála.
Maximálně můžete mít 3 generály. Po dosažení 9. hodnosti (Major) můžete mít až 4 generály a s 15. hodností až 5 generálů. Pakliže na vás někdo zaútočí s 15. hodností, pak i vy můžete získat 5. generála nehledě na vaši hodnost.
Produkční (E) generálové Zbrojař a Technolog budou moci do země přijít, jen bude-li mít minimálně 15% produkčních budov.
Technolog může přijít, jedině když v zemi bude minimálně 15% laboratoří.
Zbrojař může přijít, jedině když v zemi bude minimálně 15% továren a kasáren (dohromady).
Státní zřízení Robokracie nemůže mít generály Ochránce národa, Nacionalista, Osvoboditel a samozřejmě Populista a Farmář.
6.3.2 Schopnosti a úrovně generála
Nový generál je na 1. úrovni a má vždy 1 náhodnou schopnost. Když se účastní bitvy (v obraně či útoku, ale ne při pomoci spojencům) získává stejné zkušenosti, jako získá armáda. Díky tomu se může naučit druhou schopnost. Pravděpodobnost opět závisí na zkušenostech, které v boji získal. Druhá schopnost nemůže být nikdy stejná jako první, ale mohou se podporovat. Generál také může získávat zkušenosti pomocí dotace, která zvyšuje zkušenosti generálovi (menu Dotace), který je právě aktivní pro útok. Zkušeností není nijak mnoho a závisí na zkušenostech armády a země. Při získávání zkušeností tímto způsobem nemůže generál dostat druhou schopnost.
Například generál se schopností Nacionalista a schopností Osvoboditel bude přidávat při útoku na silnější zemi 1,03*1,04=1,0712 (tzn. +7,1% síly za každou úroveň). Pokud generál dosáhne úrovně 100 000 zkušeností, můžete jednu jeho schopnost změnit. Změna schopnosti ho ale bude stát ztrátu 3/4 zkušeností (to je pokles asi o 2 úrovně). S pokrokem Vojenská Akademie můžete druhou schopnost změnit již na úrovni 50 000 zkušeností.
Bonusy u generálů se nesčítají ale násobí - např. generál na 5. úrovni Osvoboditel(+20%) a Stratég (+25%) dává k taktickým útokům 1,20*1,25=1,5 => +50% bonus.
Získané zkušenosti určují jeho úroveň:
Úroveň | Zkušenosti generála | 1 | 0 | 2 | 5 000 | 3 | 10 000 | 4 | 20 000 | 5 | 50 000 | 6 | 100 000 | 7 | 200 000 | 8 | 400 000 | 9 | 800 000 | 10 | 1 600 000 | 11 | 2 500 000 | 12 | 3 500 000 | 13 | 4 600 000 | 14 | 5 800 000 | 15 | 7 100 000 | 16 | 8 500 000 |
---|
6.3.3 Typy generálů
Základních typů generálů je 5 - ekonomičtí, útoční, obranní, útočně-obranní a obranně-ekonomičtí. Jejich schopnosti se pak dle toho dají použít buď pouze v útoku (v tabulce označeny U), nebo jen v obraně (O) v obojím (UO) nebo v ekonomice (E).
Máte-li více generálů, může vést armádu při útoku nebo obraně země v jednom okamžiku pouze jeden. V menu zkušenosti mohou získat jen jako ostatní - pouze v boji. Navíc pokud mají dva ekonomičtí (E) generálové stejnou schopnost, pomůže vám jen ten se silnější schopností. Bonusy se tedy nesčítají.
zvolíte aktivní generály pro útok a obranu. Pak generálové aktivní v útoku budou dostávat zkušenosti útočením a aktivní v obraně získají zkušenosti bráněním. Výjimku tvoří ekonomičtí generálové (E). Ti pracují vždy, aniž by byli aktivní v obraně nebo útoku, aleNapříklad pro útok Nacionalistu a pro obranu Vlastence, tak abyste správně využili jejich bonusy. Vlastenec v útoku by sám dostával zkušenosti, ale armádě by jinak nebyl prospěšný.
Máte-li dva generály Zbrojaře na 3. a druhého na 5. úrovni, získáváte bonus pouze z generála na 5. úrovni. Ten nezískává žádné zkušenosti pokud není aktivní ani v obraně ani útoku, ale přesto zlepšuje ekonomiku Vaší země.
Shrnutí:
Schopnost (U) funguje, jen pokud útočíte a je tento generál vybrán pro útok. Obranný (O) jen pokud se bráníte a je tento generál vybrán pro obranu. Schopnost (E) funguje vždy, ale zkušenosti získá pouze v boji nebo dotováním zkušeností generála.
Schopnost | Bonus za každou úroveň | Typ | Maximální efekt |
---|---|---|---|
Nacionalista | +3% síla útoku | U | +48% útok |
Vlastenec | +4% síla obrany | O | +64% obrana |
Osvoboditel | +4% síla útoku proti prestižnějším zemím | U | +64% útok |
Stratég | +5% síla v taktických útocích | UO | +80% síly v taktických útocích |
Ochránce národa |
+5% obrana v taktických útocích ruší úplně efekt útočícího nepřátelského Osvoboditele (pokud není na nižším levelu než Osvoboditel) +10 % obrana rozvědky proti teroristickým akcím [E] |
O |
+80% taktická obrana +160% protiteroristická obrana |
Špion | +5% síla rozvědky -5% ztráty agentů při akcích rozvědky -5% ztráty agentů při partyzánech |
E |
+80% síla rozvědky -80% ztráty agentů při akcích rozvědky -80% ztráty agentů při partyzánech |
Ekonom | -5% výdaje za žoldy | E | -80% výdaje za žoldy |
Populista | +2% spokojenost | E | +32% spokojenost |
Stavitel | +5 stavěných budov za kolo -5% cena budov +5% kolonizace |
E | +80 postavěných budov za kolo -80% cena budov +80% kolonizace |
Zbrojař |
+2% produkce jednotek a vojáků +2% produkce raket |
E |
+32% produkce jednotek a vojáků +32% produkce raket |
Dobyvatel | +5% dobytého území a zboží (v dobyvačném, loupeživém a vyhlazovacím útoku)* | U | +80% dobytého území a zboží |
Farmář | +2% produkce jídla -20% šance na příchod genetické katastrofy |
E |
+32% jídla brání příchodu genetické katastrofy |
Technolog | +2% produkce technologií | E | +32% technologií |
* Bonus na zisk území a zboží u generála Dobyvatele je aktivní pouze při útocích ve válce (i právě vyhlášené), útocích na přeběhlíka a v rámci BN odvety.
Změna schopností generálů:
Můžete změnit schopnost generála na libovolnou (kromě té, kterou už má), pokud má generál alespoň 100 000 zkušeností (s pokrokem Vojenská akademie stačí 50 000 zkušeností). Změna jedné schopnosti ale znamená pokles jeho zkušeností o 3/4 (asi o 2 úrovně). Pokud máte takového generála, přibude v tabulce tlačítko "Změnit schopnost", po kliknutí na něj si můžete vybrat novou vlastnost, která nahradí původní. Pokud generál dosáhne na možnost změny schopností a zároveń nemá druhou schopnost, je potřeba nejdříve tuto schopnost vygenerovat za cenu 1/4 jeho zkušeností. Dále je pak možné měnit schopnosti jako doposud.
Vhodné kombinace generálů:
- útočný: Nacionalista Stratég, Nacionalista Osvoboditel, Osvoboditel Stratég, Nacionalista Dobyvatel, Osvoboditel Dobyvatel
- obranný: Vlastenec Ochránce národa, Vlastenec Stratég, Ochránce národa Stratég (obranně útočná verze)
- ekonomický: Ekonom, Zbrojař, Špión, Populista, Stavitel, Technolog (volba záleží na tom, co chcete odehrávat, jednu důležitou ekonomickou vlastnost může být výhodné zkombinovat i s útočně laděným generálem, aby se lépe cvičil)
Při konfliktech jsou rakety dobrý oslabující prostředek. Odpalovat rakety lze pouze na země v rozsahu trojnásobku naší prestiže (3x prestižnější nebo 3x méně prestižní). Všechny se vyrábějí řízeně a nelze je koupit. Náročnost vývoje raket je závislá na druhu rakety. Konvenční raketa potřebuje 100 výzkumných bodů, biocidní raketa 250, EMP raketa 300 a nukleární raketa 500 bodů. Body na vývoj raket vám začnou přibývat, jestliže vlastníte vojenské základny. Rychlost vývoje (přibývání bodů) urychlují technologie produkce raket, zvýšení počtu základen, veteránský bonus za hodnost kápo nebo nepřítel populace, členství ve frakci, případně vláda komunismus, která vyvíjí rakety o polovinu rychleji. Další možností je získat rakety od mimozemské civilizace nebo událostí.
To, kolik máte bodů, potřebných k výrobě raket, zjistíte v menu
.Biocidní rakety neprodukuje Demokracie ani Republika. Jen konveční produkují země s pokrokem Pacifismus. Bez pokroku Nukleární zbraně nelze produkovat nukleární a EMP rakety.
Utopie může vyrábět a odpalovat pouze konvenční rakety (demoralizace při odpálení je vyšši než u jiných zřízení).
- konvenční
- ničí 15% vojenských základen a snižuje připravenost armády (první raketa sníží připravenost o 12%, další o 7%, 5%, 3%, 1%, 1%, 1% na konečných -30%)
- jejich držení vás nic nestojí, takže není důvod, proč jich stále nemít pár na skladě
- nukleární
- ničí 10% území, 5% lidí, 3% jednotek, demoralizace
- nejméně populární ze všech typů raket pro zasaženého, proto čekejte ráznou odvetu
- držení snižuje spokojenost
- top10 držitelů nukleárních raket je vidět v rekordech
- biocidní
- zabije 20% lidí, 5% vojáků a agentů, velká demoralizace
- díky velkému snížení spokojenosti klesá velmi obranná síla nepřítele.
- za její použití se můžete stát terčem útoků
- držení snižuje spokojenost
- EMP
- zboří 15% elektráren
- zničí 15% elektřiny ze zásob v zemi, 10% mechů a 10%technologií
Raketa se odpaluje z menu Protiraketovým štítem nepřítele (zvyšuje se technologiemi a vojenskými základnami). Odpálení rakety snižuje spokojenost, více ji sníží odpálení nukleární a biocidní. Posledních 24h věku nejdou odpalovat biocidní, nukleární a emp rakety mimo válku!
. Odpálení Vám vezme jedno kolo. To, jestli útok uspěje je určeno
Před útokem má smysl použít na oslabení soupeře konvenční, biocidní či EMP rakety. Nukleární rakety zničí velkou část území protivníka a proto potom dobyjete méně země. Před použitím nukleárních raket si tedy dobře promyslete, zda je opravdu chcete použít.
6.5.1 Obecně
K dispozici máte maximálně 25 akcí rozvědky (s pokrokem Mafie až 30. Akce Vám přibývají každá 3 nová kola . Pomocí rozvědky můžete soupeře decimovat rozmanitými akcemi, zjišťovat stav jeho země nebo ji okrádat. Navíc Vás agenti provádějící tyto akce brání v partyzánském útoku. Pokud je počet vašich agentů větší než (rozloha+2000)/4, dostanete kartičku Silná rozvědka.
Podnikat operace rozvědkou lze pouze na země v rozsahu trojnásobku naší prestiže (3x prestižnější nebo 3x méně prestižní).
Silnou rozvědku má Komunismus, neboť má výhodu tří špionážních spojenectví a agenti stojí o 40% méně než ostatní státy.
Celkem můžete uskutečnit několik desítek operací rozdělených do tří skupin:
- Špionážní operace - slouží ke zjištění síly a slabin nepřátel. Při úspěšné akci neztrácíte žádné agenty, při neúspěšné 1% poslaných agentů.
- Sabotážní operace - dokáže velmi oslabit nepřítele. Při úspěchu sabotáže ztrácíte 2% agentů, při neúspěchu jsou zabity a umučeny 4%.
- Loupeživé operace - slouží k vlastnímu obohacení na úkor nepřítele. Při úspěšné akci vyváznete beze ztrát, při neúspěšné je zabito 4% agentů (pokud použijete akci prodat drogy a nepřítel má pokrok protidrogová centrála, je ztráta agentů 10%).
Pokud nemáte žádného agenta, nemůžete ani provést akci rozvědky.
6.5.2 Síla rozvědky
Zjednodušeně se dá říci, že čím lepší máte poměr agenti/rozloha země, tím je Vaše rozvědka silnější. Přesně to vyjadřuje vztah vyjadřující základní sílu. Tu lze spočítat jako agentů/(rozloha+2000)*bonus za technologie a voj.základny*1000+10. Sílu ale ovlivňují další faktory od spokojenosti, přes pokroky až po vládu.
Další faktory mající vliv:
- Technologie - Síla rozvědky zvyšuje sílu agentů až o 72%, navíc za Vojenské základny dalších až +25%
- Spokojenost - o každé 1% vyšší spokojenost znamená díky vyšší oddanosti agentů o 1% vyšší sílu rozvědky
- Státní zřízení - Demokracie -30% a Republika -20% obrana proti agentům, naproti tomu Diktatura má +20% obranu agentů, Robokracie má bonus +50% k síle rozvědky v obraně a Fundamentalismus má o 1 menší nebezpečnost všech teroristických operací (ale minimálně 1). To znamená větší šanci na úspěch.
- Generál Špión - přidává +5% k síle rozvědky za každou svou úroveň
- Generál Ochránce národa - přidává +10% k síle rozvědky v obraně proti teroristickým akcím.
- Spojenci - I v rozvědce Vám pomáhá spojenec. To platí jak ve vykonávání vlastních akcí, tak v obraně proti nepřátelským akcím.
- Pokroky ovlivňující sílu rozvědky nebo některých akcí rozvědky
- útočná síla:
Teroristická organizace: +100% teroristické akce, +50% loupeživé akce
Mafie: +100% infiltrace, +50% loupeživé akce
Družice: + 50% infiltrace
- obranná s síla:
Bezpečnostní senzory: + 50% obrana proti akcím rozvědky
Cenzura: + 50% obrana proti infiltracím
Protidrogová centrála: +30% obrana proti akci prodat drogy
6.5.3 Šance na úspěch
Tato šance závisí na poměru síly rozvědky útočníka a obránce. Nikdy není ale stoprocentní, zvláště pokud se pokoušíte o úspěch v nebezpečnější operaci. Nebezpečnost akce je označena číslem od 1 do 6, kde 1 je nejjednodušší a 6 nejtěžší.
Každá země může najednou udělat až 25 operací (s Mafií až 30. Když zbývá méně než 10 operací má rozvědka akcemi unavené své nejlepší muže a proto je šance na úspěch nižší (stoupne nebezpečnost akce). O jednu úroveň nebezpečnost stoupne, pokud Vám zbývá 5 až 9 akcí. Pokud Vám zbývá 1 až 4 akce stoupne nebezpečnost o 2.
Pokud nemáte žádného agenta v obraně, stejně nejsou nepřítelovy šance stoprocentní, ale jsou maximální možné (od 95 do 70 % podle nebezpečnosti operace), můžete si to představit tak, že brání jen necvičená domobrana a málo schopná policie.
6.5.4 Popis operací
Špionážní operace
- Infiltrovat vládu (nebezpečnost operace 1) - Celkem snadná operace, kdy zjistíte bližší informace o soupeřovi zemi jako počty budov, technologií, vojenských jednotek a spokojenost.
- Infiltrovat generální štáb (2) - Získá přístup do tajných vojenských materiálů, díky nímž máte přehled o zřízení země, o spojencích země, o bonusu země za zkušenosti armády, o počtu raket, síle rozvědky a samozřejmě počtu jednotek a vojenských technologií.
- Infiltrovat rozvědku (3) - Méně častá operace, která zjistí přesný počet agentů, všechny spojence včetně špionážních a co je zajímavé - také ofotí všechny zprávy, které si udělala infiltracemi na cizí země sama postižená rozvědka.
- Infiltrovat vědecká centra (2) - Získáte informace o dosažených pokrocích protivníka.
Teroristické (sabotážní) operace
- Rozšířit epidemii (2) - Akci lze provádět pouze s pokrokem teroristická organizace. Po provedení akce podlehne rychle se šířícímu virovému onemocnění zhruba 5% obyvatel a sníží výrazně jejich spokojenost.
- Sabotovat letiště (2) - Agenti vniknou do kokpitů stíhaček a vyhodí jich do vzduchu 4% (maximálně však 2*[počet vyslaných agentů]).
- Nasadit cizopasníka (3) - Uměle rozšířený cizopasník zničí 3% farem. Nemá cenu používat na země bez farem.
- Počítačový virus (3) - Zničí 4% technologií země (maximálně však 3*[počet vyslaných agentů]).
- Nabourat ovládání mechů (3) - Ničí 4% mechů (maximálně však 3*[počet vyslaných agentů]).
- Zničit rakety (4) - Velice užitečná akce, která ušetří mnoho ztrát. Vniknutím do raketových skladů zničí 2 konvenční rakety, 1 biocidní, 1 EMP nebo 1 nukleární při jedné úspěšné operaci. Nejdříve se ničí konvenční, když soupeř žádné nemá, tak biocidní, potom EMP a nakonec nukleární.
- Demoralizovat obyvatele (1) - Rozpoutávání afér, zastrašování obyvatelstva a ovlivňování médií sníží spokojenost nepřítele. Zvláštností je u komunismu demoralizace obyvatel od Republiky nebo Demokracie, neboť to pro něj znamená dvojnásobný pokles spokojenosti.
- Sabotovat armádu (3) - Sníží připravenost armády (celkově o 11%, kde první akcí vezme 3% připravenosti, dalšími akcemi 2%, 2%, 1%, 1%, 1% a 1% připravenosti).
- Zavraždit agenty (1) - Vaši agenti zavraždí své protějšky. Pokles agentů není nijak výrazný a závisí na počtu útočníků.
- Napadnout sídlo rozvědky (4) - Masová akce ničení nepřátelské tajné služby. Při úspěchu přijde nepřítel o 15-20% agentů.
- Poškodit protiraketovou obranu (3) - I mnohem silnější země se dá rychle zničit pomocí raket, pokud nemá dokonalou protiraketovou obranu. Tato operace ničí až téměř 10% technologií protiraketové obrany.
Zkušenosti armády obránce mají vliv na počet zničených mechů/stíhaček/techů v sabotážních operacích rozvědky.
Příklad: Bonus za 150k zkušeností armády v menu válka je 28,5% Díky tomu při sabotážích přijde obránce o 14,25% méně mechů/stíhaček/technologií.
Loupeživé operace
To, kolik zboží Vám agenti ukradnou záleží hodně na technologii Síla rozvědky. Bez této technologie vám ukradnou 25% zásob peněz, 25% jídla ve skladech, 25% zásob energie nebo 5% technologií. Každý bod technologie Síla rozvědky ale chrání před ukradením 1000$, 50t energie a 50t jídla a 2 technologie od každého druhu. Krytých technologií se potom ztratí 25x méně (tzn. 1% krytých peněz, jídla, energie a 0,2% technologií).
Proto se obrana před kradením musí skládat ze slušného počtu agentů (snižuje šanci na úspěch akce) a odpovídajícího počtu technologií Síla tajné služby (snižuje ukradené zboží).
- Vykrást centrální banku (2) - Ukradne až 25% nekrytých a 1% krytých peněz, které má země v hotovosti, maximálně však tolik peněz, jako je prestiž okrádaného. Úspěšné vykradení národní banky jakékoliv země gold aliance znamená také krádež 2% alianční pokladny.
- Ukrást technologie (3) - Ukradne 5% nekrytých a 0,2% krytých technologií
- Vykrást sklady (2) - Ukradne až 25% nekrytých a 1% krytých zásob jídla.
- Napíchnout ropovod (2) - Ukradne až 25% nekrytých a 1% krytých zásob energie.
- Prodat drogy (2) - Tuto akci mohou uskutečnit pouze vlády Fundamentalismus a Diktatura a to pokud mají pokrok AntiOSN . Při úspěchu získáte peníze a nepřítel ztrácí spokojenost. Více vyděláte, když má cílová země prestiž o hodně větší než Vaše (je výhodnější prodat kokain z Kolumbie do USA než obráceně), spokojené obyvatele a když je v cílové zemi hodně obyvatel. Při prodeji drog ve válce je zisk až dvojnásobnýí. Zisk v penězích nepřesáhne 1,5 * prestiž útočníka a 200 * rozlohu útočníka.
Na Robokracii drogy nepůsobí. Při úspěšném prodeji je zisk 0$ a spokojenost neklesá.
Při prodeji drog do zemí s prestiží stejnou nebo nižší než je naše je výdělek 100$ a obránci klesá spokojenost jen o 0,1%.
Hranice pod kterou už neklesne spokojenost při prodeji drog bude 100%. Při prodeji pod touto hranicí bude pokles spokojenost 0% a zisk bude 100 dolarů.