Typ vlády (neboli státní zřízení) rozhodujícím způsobem ovlivňuje hospodářskou produkci země, vojenskou sílu, spokojenost a mnohé další parametry. Na typu vlády záleží způsob jakým budete hrát, co budete produkovat, a jak budete platní v alianci.
Každé zemi vládne nějaká vláda (ve hře jich je 9 typů). Zvláštností je Anarchie, v které každá nová země začíná a většinou v ní zůstává jen první dny věku.
Demokracie
Demokracie má výhodu ve spokojeném obyvatelstvu a možnosti velkého efektu technologií (to se projeví, až když technologií máte hodně), což je dobré v pokročilé části hry hlavně pro producenta peněz. Nehodí se příliš na začátek věku a na rozsáhlé války.
Republika
Státní zřízení s vyspělou ekonomikou, která umožňuje efektivní produkci továren, a navíc peněz z měst a obchodních zón. Ve válčení nevyniká.
Technokracie
Má vysokou produkci technologií a velký efekt technologií. Také má nižší cenu pokroků (nepočítá se prestiž a technologické pokroky). Na jinou produkci se příliš nehodí a ve válkách je nejslabší, pokud nemá výraznou technologickou převahu.
Komunismus
Je orientován na produkci vojenských jednotek a energie. Nevýhodou je trochu dražší výroba mechů, nízká spokojenost a malá produkce peněz. Komunistické země mají ale nejlepší špionážní sítě, a tak se živí loupeživými akcemi rozvědky.
Diktatura
Nejlepší bojové zřízení hry, je nedocenitelné pro agresivní výboje, ale zpomaluje růst ekonomiky. Každopádně jsou diktatury vojenskou oporou aliancí a jsou nejlepší v dobývání rozlehlých území.
Fundamentalismus
Skvělý začátek věku: Díky bonusům dokáže rychle vytvořit zástupy obětavých vojáků. Fundametalismus je také silný v teroristických operacích. Technický pokrok ale vázne a s ním i další produkce.
Anarchie
Jako anarchie každá země ve WebGame začíná. Má bonus do kolonizování a nižší spotřeby energie budovami a proto je na první dny věku výhodná. Hlavní nevýhoda je nízká vojenská produkce a síla armády v útoku.
Feudalismus
Pracovní nasazení je poměrně vysoké a tím země produkuje od všeho trochu. Ale zřízení není dobré ve specializaci na jedno odvětví, což může být příčinou nízké efektivity produkce. Pro slabé země je nedocenitelné to, že není oblíbeným cílem útoků, kvůli nižším ziskům zboží a území.
Utopie
Na GWG je vláda Utopie zrušena
Robokracie
Vysoká produktivita zvláště továren, ale také elektráren a laboratoří. Roboti nejedí jídlo, ale spotřebovávají obrovské množství energie.Robokracie vzhledem ke společnosti složené výhradně z robotů nemůže mít společenské pokroky. Jedinou výjímkou jsou Bezpečnostní senzory, které lze vynaleznout.
Následující tabulka ukazuje orientační ohodnocení jednotlivých vlastností vlád podle jejich přesných bonusů, které jsou uvedeny až v další tabulce:
Od nejhorší vlastnosti až po nejlepší : - - , - , nic, + , + +
"x" u Utopie a Robokracie znázorňuje, že tyto vlastnosti nelze hodnotit.
Vláda Dem. Rep. Tech. Anar. Feud. Kom. Dikt. Fund. Utop. Robo. Produkce + + + 0 + - -- -- x + Vojenská produkce 0 + 0 -- + + + + x +++ Síla armády + - - - 0 0 ++ + x + Rozvědka - - 0 0 0 ++ + + x + Spokojenost ++ + + + - - ++ x x Začátek v. - - + + + + + ++ x x Střed věku + + + 0 + + + 0 x x Konec věku ++ + - - 0 - -- x ++
V této tabulce vidíte podrobný popis bonusů k určitým vládám.
Demokracie Republika Anarchie Feudalismus Produkce Rozsáhlé země nemají takový problém se spokojeností
+10% produkce továren
+30% produkce peněz+30% více prozkoumá
+10% jídla z vesnic
Mnohem nižší spotřeba energie budovami
Revoluce z anarchie nic nezničí (ztratíte pouze společenské pokroky)
Rychleji se přibližuje Utopii
-25% produkce továren
Velká nespokojenost pokud je země rozsáhlá.+20% produkce vesnic
Pokud je produkčních budov jednoho druhu (továren, kasáren, farem, laboratoří nebo elektráren) do 20% rozlohy, mají +20% produkce. Tento bonus postupně klesá až na 0% při plném zastavění území jedním druhem budov.Technologie +10% zvýhodnění maximálního efektu hospodářských technologií
+10% zvýhodnění maximálního efektu vojenských technologií1 bod hospodářských technologií má efekt jako 1,5 bodu
Maximum efektu hospodářských technologií je o 10% nižšíVálčení -20% obrana proti agentům
Nemůže vyrábět biocidní rakety-5% síla útoku
-20% obrana proti agentům
Nemůže vyrábět biocidní rakety
Může mít pokrok FašismusPři obraně proti normalním útokům se každých 100 obyvatel brání jako 1 voják
Pokud má země více než 1,2M prestiže, má v obraně vůči agresorovi bonus do obrany +15 %.
Bez pokroku Ochranné a obchodní organizace nemůže útočit. I s ním má -20% útok.
-15% síla obranyOstatní země mají při úspěšné agresi -20% zisky země a zboží Efekt zábavních
středisek Vysoký Střední Střední StředníNechuť k válčení Obrovská Střední Velká Střední
Komunismus Diktatura Fundamentalismus Produkce +15% produkce továren
+20% produkce kasáren
+20% produkce energie
Rychlejší přibližování k utopii
Cena vojáků na domácím trhu je 105 $
-25% produkce peněz
výroba mechů stojí 25 dílů jednotek+10% produkce kasáren
- 10 % produkce technologií
Nemůže dotovat produkci technologií a peněz+20% produkce kasáren
Paušálně +0,8MWh energie na Elektrárnu (na tento bonus nemají vliv technologie)
Cena vojáků na domácím trhu je 111 $
-25% produkce technologiíTechnologie Efekt technologií Zemědělství není dvojnásobný +50% zvýhodnění maximálního efektu vojenských základen (kromě výzkumu vesmíru)
Vesmír prozkoumává o něco rychleji než ostatní zřízení
-25% zvýhodnění maximálního efektu technologiíVálčení -40% cena agentů
Může mít 3 špionážní spojence
O polovinu větší produkce raket+10% síla armády v útoku i v obraně
Může mít 3 útočné spojence
+20% síla agentů v obraně
může mít pokrok Fašismus
-1 nebezpečnost sabotážních teroristických útoků
-25% žoldy všech jednotek a agentů
může mít pokrok Svatá Válka
Efekt zábavních středisek Nízký Nízký VysokýNechuť k válčení Malá Malá Téměř žádná
Technokracie Utopie (nelze na GWG) Robokracie (lze až po revoluci z Anarchie) Produkce +15% produkce technologií
Nižší cena pokroků - do náročnosti se nezapočítává prestiž a technologické pokroky.
+10% produkce továren
+20% výroba energie a technologií
Armáda a obyvatelé nejí jídlo (místo něj spotřebovávají energii)
-30% výroba jídla
-30% obyvatel
Mnohem vyšší spotřeba energie budovami
Bolestnější revoluce (nelze udělat Robokracii přímo z Anarchie)
Nemůže dělat společenské pokroky (výjimku tvoří pokrok Bezpečnostní senzory)Technologie +15% zvýhodnění maximálního efektu hospodářských technologií
+10% zvýhodnění maximálního efektu hospodářských technologií.
+20% zvýhodnění maximálního efektu vojenských technologiíVálčení -10% síla útoku
-10% síla vojáků v obraně i útokuNeúčinkuje na ně biocidní raketa, demoralizace, prodej drog či epidemie
+50% síla rozvědky v obraně
+20% síla v útoku i obraně na noční tažení, bombardování a taktický nálet
Při revoluci na Robokracii všichni generálové zemřou, může sbírat nové generály. Tito generálové sbírají zkušenosti jen poloviční rychlostí
Navíc robokracie nemůže mít generály Ochránce národa, Nacionalista, Osvoboditel a samozřejmě Populista a Farmář.
-50% obrana proti Partyzánským útokůmEfekt zábavních středisek Střední Nulový - Stále 100% spokojenostNechuť k válčení Velká Nulová
Revoluce je jediný způsob jak změnit typ vlády, ale každá revoluce znamená občanskou válku, která Vás oslabí. Proto, než se rozhodnete pro revoluci, si dobře rozmyslete, jestli Vám za to stojí. Zároveň ztratíte revolucí všechny společenské pokroky. Částečnou výjimku tvoří revoluce z anarchie, protože ta Vás nic nestojí a jelikož země začínají hru v anarchii, je první revoluce bezbolestná (s výjimkou rušení všech společenských pokroků, ty se ruší vždy).
Po revoluci ztratíte:
12% jednotek, agentů, peněz, jídla, energie a lidí a 8% budov a technologií. Výrazně klesne připravenost armády, proto byste měli po revoluci mít dostatek kol na její obnovení. Neztratíte žádné území. To zda je zboží schované na trhu nehraje roli, bude zničeno stejné procento, jako byste měli toto zboží "doma".
Při revoluci se nastaví výroba raket na konvenční.
Revoluce na robokracii je bolestivější a proto ztratíte mnohem více. Zničí se Vám 20% jednotek, agentů, peněz, jídla, energie a lidí a 16% budov a technologií. Zahynou všichni generálové. Navíc nelze udělat revoluci přímo z Anarchie.
Při revoluci z Demokracie na Komunismus se navíc dost sníží spokojenost.
Revoluci můžete udělat za věk kolikrát chcete, ale čím déle je jedna vláda u moci, tím více zkušeností ztratí generálové při revoluci. Při odehrání 0 kol -> 0%, při odehrání 2000 kol -> 20%, 3000 kol -> 30%, atd. Zkušenosti neklesají pouze při revoluci z Anarchie.
Jak jste blízko k utopii a robokracii vidíte v menu
. Po splnění podmínek Vám přibude v menu možnost zvolit utopii či robokracii.
Podmínky pro Utopii:
Na GWG není možné hrát za Utopii
Podmínky pro Robokracii:
Nelze udělat Robokracii přímo z Anarchie.Ostatní podmínky pro revoluci odpadají
Spokojenost je faktor ovlivňující mnoho aspektů Vaší země. Základní spokojenost země je 90%. Normální průměrná spokojenost je kolem 100%. Přes 120% už jsou obyvatelé velmi šťastní a pod 80% dosti reptající.
Horní limit spokojenosti je prakticky neomezený, dolní limit je 0%.
5.6.1 Efekt
Každé 1% spokojenosti má na Vaši zemi nějaký vliv. Podle toho, zda dojde k nárůstu nebo poklesu spokojenosti se Vám zvýší nebo sníží tyto parametry země:
- o 0,75% produkce peněz
- o 0,5% produkce technologií
- o 0,5% vojenská síla (pouze u Diktatury a Komunismu jen +0,25%)
- o 1% síla rozvědky
- vyšší porodnost (ale ne maximální počet obyvatelstva)
Příklad: Republika má spokojenost 110%. To je o 10% nad normálem (nad 100%). Díky vyšší spokojenosti má například o 7,5% větší produkci peněz a o 5% větší vojenskou sílu. Pokud ji potom zasáhne biocidní raketa, spokojenost bude dočasně snížena na 88% a vojenská síla tím klesne oproti předchozímu stavu o 11%.
5.6.2 Jak ovlivnit spokojenost?
Spokojenost závisí na vládě, frakci, oblíbenosti vlády ve frakci, počtu zábavních středisek, pokrocích, úrovni generála Populisty, rozloze a na počtu biocidních a nukleárních raket. Dočasně stoupá po odeslání humanitární pomoci, dotací, vojenskou přehlídkou, klesá po Vámi vyhlášené válce, po neúspěšné obraně, akcemi rozvědky, odpálení rakety nebo po jejích zásahu. Jednorázově zvýšit nebo snížit spokojenost mohou také události nebo útok (většině vlád po útoku spokojenost klesá, ale některé bojové vlády spokojenost získají).
Jak konkrétně ovlivňují tyto faktory spokojenost:
- rozloha/2000 (Větší země jsou v Demokracii šťastnější, proto je u Demokracie tento postih poloviční. V Anarchii jsou vetší země naopak nešťastnejší, proto je postih dvojnásobný. U všech ostatních vlád platí uvedený vzorec.)
- bonus za generála Populistu (+2% každá úroveň)
- bonus nebo postih za Pokroky (Lidský genom +10%, Kulturní centrum +10%, Pacifismus +10%, Ochranné a obchodní organizace +5%, Androidi -5%, Vojenský stát -10%, Bezpečnostní senzory)
- efekt zábavních středisek
- zvýšení za humanitární pomoc o 5% nebo 15%
- zvýšení vojenskou přehlídkou (pokud dotujete připravenost a armáda je už připravená z 98% a více, dělá armáda vojenské přehlídky, což zvyšuje spokojenost)
- Při vyhlášení první Vámi vyhlášené války klesne jednorázově spokojenost o 2%, při další válce o 4% a při třech válkách o 6%.
- Při vlastnictví nukleárních a biocidních raket ztrácíte spokojenost o maximálně několik málo procent.
- Při negativní události.
- Pomocí akce Prodat drogy, demoralizovat obyvatele nebo případně rozšířit epidemii lze snížit spokojenost o několik procent.
- Pokles útočením:
- při normálním útoku klesá spokojenost od několika málo procent (pokud útočíte na srovnatelnou zemi) až po 10-20% (při útoku na 3x slabší zemi) v závislosti na Vaší vládě a odporu k válčení. Ještě větší nespokojenost způsobí útok proti tuhému odporu (o dalších -5%)
- při taktickém útoku je pokles o 2-6% dle státního zřízení
- při neúspěšném útoku je pokles ještě o 3% větší
- při odpálení konvenční rakety o 1-3% a při nukleární či biocidní raketě o 5-15% (dle nechuti k válčení)
- Pokles bráněním:
- o 3% při prohře proti dobyvačnému nebo loupeživému útoku
- o 8% při úspěšném vyhlazovacím útoku
- při úspěšném bombardování klesá až o 10% na nejméně 60%
- při úspěšném taktickém náletu klesá až o 5% na nejméně 60%
- při zásahu nukleární raketou o 10% a při dopadu biocidní o 20% (počítá se o 10% potažmo 20% proti předchozímu stavu, takže při spokojenosti 130% a následném zásahu raketou spokojenost klesne na 117% potažmo 104%)
Pokles spokojenosti Fundamentalistů při útoku je vždy téměř nulový.
5.6.3 Efekt zábavních středisek
Ve sloupci "Díl rozlohy" je, kolik procent rozlohy zaujímají zábavní střediska. V ostatních sloupcích vidíte, o kolik se Vám zlepší spokojenost v závislosti na Vašem státním zřízení. Nejlepší efekt zábavních středisek mají Fundamentalismus a Demokracie. Pokud stavíte jen několik procent zábavních středisek, roste spokojenost rychle, později už jen neznatelně.
U robokracie zabavní střediska nemají vliv, spokojenost je totiž konstantně 100%.
Díl rozlohy |
Demo, Fund (vysoký efekt) |
Rep, Feud, Anar, Tech (střední efekt) |
Kom, Dikt (nízký efekt) |
---|---|---|---|
0% |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
2% |
5,6 |
4,4 |
3,3 |
4% |
10,3 |
8,2 |
6,0 |
6% |
14,2 |
11,3 |
8,3 |
8% |
17,5 |
13,9 |
10,3 |
10% |
20,2 |
16,0 |
11,9 |
14% |
24,4 |
19,3 |
14,3 |
22% |
29,3 |
23,3 |
17,2 |
30% |
31,7 |
25,2 |
18,7 |