14 Herní strategie

14.1 První dny hry

14.1.1 Nalezení aliance a spojenců

Hned první den je dobré shánět alianci, která vám poskytne diplomatickou nebo i vojenskou ochranu. Neméně důležité je uzavřít se spřátelenými zeměmi spojenectví. Nejdůležitější je obranné spojenectví. S dvěma obrannými vám přispěchá v případě napadení na pomoc až 1/5 armád obou spojenců. To velmi zvedne vaši obranu a pomůže vám ubránit se, nebo i odradit útočníky od útoku.


14.1.2 Prvních 100 kol

Vaše malá země bude ze začátku hlavně stavět a kolonizovat nové území. Proto je výhodné pro rychlejší stavbu budov v dalších dnech postavit několik Stavebních firem nebo alespoň vlastnit technologie Rychlost stavby. Zároveň je dobré si už na začátku stanovit herní strategii - státní zřízení pod kterým budete hrát a zboží či jednotky, které budete převážne produkovat. Pokud se nechcete na nic specializovat, je tu pro vás Feudalismus, který nejlépe funguje, když vyrábí od všeho trochu.

Pro prvních sto kol pro vás příchází v úvahu dvě základní strategie. První je, že před odehráním prvního kola vše prodáte na Domácím trhu. Poté hned uděláte revoluci na vámi vybrané státní zřízení. Dále jen stavíte jeden typ budov, na který máte produkční bonus. Například si zvolíte Komunismus, a pak stavíte Kasárny. Na výrobu vojáků máte bonus. Na Továrny sice také, ale není výhodné je stavět, neboť nemáte dostatek technologií ovlivňujících výrobu v nich, a proto je jejich produkce zatím neefektivní. Poté již jen střídavě stavíte a objevujete území. Pokud dojdou peníze na stavbu je dobré opět část jednotek prodat na Domácím trhu. To je ale strategie vhodná spíše pro bojovější styl hry. Pro země, které chtějí žít spíše v míru, či nemají bojové zřízení, vede cesta přes technologie. Tyto země mohou stavět Laboratoře a vyrábět technologie, které "frčí". O armádu se příliš starat nemusí - tu získají prodejem technologií.

Druhým typem strategie je odehrání země v Anarchii. Změnu vlády tedy provedete až po odehrání první stovky kol či později. I zde je výhodné prodat všechny jednotky, neboť tím získáte peníze na rozvoj. Výhodu máte tu, že máte větší území, na kterém se vám poté rozběhne výroba.

Uvedené návody jsou pouze orientační a později když příjdete hře na kloub uzpůsobíte odehrávání kol již od začátku vaší strategii.



14.2 Plánování války

V této sekci je nastíněna válka z pohledu "farmářského amatéra". Pokud jste již zkušenější hráč, váš postup se může lišit podle vašich dovedností a strategie.

První fází války, jakousi přípravou, a válkou před samotným zahájením, by měla být špionážní činnost, kdy zjišťujete informace o nepříteli. Některé informace jsou čitelné z profilu země (prestiž, zřízení, hodnost, kartičky) či konfliktů. Většinu informací byste ale měli čerpat pomocí akcí rozvědky Infiltrovat vládu a Infiltrovat generální štáb. Špionážních operací je ještě více, avšak tyto dvě podají nejdůležitější informace.

Infiltrovat vládu má dvě přednosti:

Infiltrovat generální štáb vám dá informace o vojenské síle infiltrovaného objektu. Kromě jiného získáte základní útok a obranu soupeře (tedy bez bonusu a podpory spojenců), počet jeho generálů, bonus za zkušenosti a jeho spojenectví v obraně a útoku. Z těchto akcí je pro plnohodnotné naplánování války přínosnější Infiltrace vlády, ale skryje vám informace o spojencích, zkušenostech a počtu generálů, což by se mohlo ukázat osudné.

Druhou fází, stále ještě předválečnou, by mělo být srovnání War View (přehled jednotek, v menu {Aliance} → {War View}, které vám dává informace o vaší alianci, s tím, co máte na nepřítele. Identifikujete své silné stránky, vytipujete slabiny nepřítele, pěkně to spojíte, a pak můžete plni elánu a nažhavení s vědomím, že jste pro průběh války udělali opravdu hodně, začít šít do nepřítele.


14.2.1 Vedení války

Zde již neuvidíte návod na to, jak válku vést. Každý má svou strategii, a žádná nemůže být označena za plně vyhovující či nevyhovující ve všech případech. Proto si uveďme pouze pár základních bodů, které by neměly být opomíjeny:



14.3 Herní strategie pro různé vlády

14.3.1 Demokracie

Demokracie je vláda nemající žádné mínusy a díky většímu maximu hospodářských technologií a velké spokojenosti, je produkčně i vojensky velmi silná. Díky dobré hratelnosti a vynikající produkci peněz na závěr, je také jedna z nejúspěšnějších.
Držíte si dostatek Zábavných středisek a Vojenských základen.

Začátek věku

Nejlépe uděláte, když si co nejdříve dáte pokrok Mrakodrap. K tomu můžete na rozjezd využít i Technokracii a pak dát na Demokracii revoluci.

Střed věku

Jedete hlavně na Továrny. Díky vyššímu maximu hospodářských technologií z Továren vyrobíte hodně mechů. Vycvičíte si obranného generála a z těch ekonomických si vycvičíte Populistu.

Závěř věku

Při větším území stavíte z produkčních budov již jen Obchodní zóny a Města, protože jednoznačně nejvíce se vyplatí jet na peníze. Postupně přestavíte zem jen na ně, abyste je měli 1:1. Až naberete hodně území, dáte si Pacifismus a Kulturní centrum. Také je pak výborné mít pokrok Protileteckou obranu a držet si hodně bunkrů na obranu proti Bombardování měst. Obrana je výborná a za kolo pak vyrobíte klidně i 2 milióny $. Prestiž si držíte max na 5.000.000 a nejdřív 2 dny před koncem nakoupíte velkou armádu.


14.3.2 Republika

Začnete-li jako Republika, už je zbytečné to dále v průběhu věku měnit. Republika je armádně slabší než ostatní zřízení, dobré bonusy za vládu to ale kompenzují. Důležité je mít v dostatečné míře Vojenské základny a Zábavní střediska. Poté můžete zvolit ze dvou základních možností.

Republika na peníze

Hrajete stejnou strategii popsanou u Demokracie. Zde si dáte OSN a na závěr Pacifismus. Ačkoli máte za vládu na peníze +20 %, je Demokracie efektivnější díky vyššímu maximu hospodářských technologií a větší spokojenosti. I tak je ale tato taktika výborná a je zde dobré stavět Obchodní zóny oproti Demokracii trochu dříve a později dostavět Města.

Republika na Továrny

Tato strategie je osvědčená. V Továrnách vyrábíte především mechy. Pokroky si dáte Vojenský stát a AntiOSN s Fašismem. Z ekonomických generálů si vycvičíte Zbrojaře. Fašismus, až budete mít hodně technologií, zrušíte.


14.3.3 Robokracie

Jde dát nejdříve po 25. dnu od začátku věku, a proto se dá rozdělit na dvě hlavní části.

Před revolucí na Robokracii

Dáte si pokrok Androidi, vedete dostatek technologií a nejvíce Automatizaci továren. Na Robokracii se dá přejít z každé vlády mimo Anarchie. Pokud je androidů málo, je možné i prodat velkou část armády, nakoupit hospodářské technologie a postupně si snižovat rozlohu dokud nemáte 50 % androidů. Na minimální rozloze 1.000 km2 stačí mít z technologií cca 180.000 Automatizace továren. I tato rozloha, a tím potřebné množstí technologií, jde v extrémních případech snížit, zasáhne-li vás nukleární raketa.
Nejlepší přechod na Robokracii je ale z Technokracie. V ní uděláte nejlépe, když hledáte UFO. Máte-li trochu štěstí, můžete najít UFO pokrok Plazmové zbraně, čímž se vám vykompenzuje absence důležitých generálů.

Po revoluci na Robokracii

Nejenže revolucí ztratíte generály, ale také pak nemůžete mít generály Ochránce národa, Nacionalista, Osvoboditel a samozřejmě Populista a Farmář. Absenci některých generálů kompenzuje výborná produkce a snížený pokles připravenosti po útocích. Revoluci dejte pokud možno s co nejvíce koly. Pak je na vycvičení generálů více času a je dobré zpočátku maximálně útočit. Během útoků to chce nabírat hodně území. Z generálů je dobré si vycvičit Stratéga/Vlastence a Zbrojaře. Jakmile dosáhnete prestiže 600.000, je na místě dát si pokrok Bezpečnostní senzory. Z budov stavějte pouze Vojenské základny, Továrny a Elektrárny. Méně pohodlné, ale také možné je hrát bez Elekráren a energii kupovat.


14.3.4 Utopie

Utopie je mírová vláda s vynikající produkcí. Nevýhodou je obtížné útočení. Protože Utopie má produkční bonus téměř na vše, tak si můžete vybrat a produkovat, co právě "frčí". Mohou to být Továrny i Laboratoře. Jestliže Utopii dáváte ke konci věku např. ze země s Fundamentalismem, je výborná strategie na jídlo z Farem, které se výhodně prodává.

Rychlý přechod z Anarchie

Můžete pokračovat v prozkoumávání. Pokud získáte obranné generály, dejte si hned Pacifismus. Nemáte-li generály, je dobré je vyválčit a Pacifismus si dát až později.

Středně rychlý přechod

Ze začátku si dáte Fundamentalistu nebo Komunismus a máte hodně Zábavných středisek a hodně útočíte. Cílem je získat obranného generála. Jakmile ho získáte, dáváte hned revoluci na Anarchii. Potom pokračuje taktikou co nejdříve dát Utopii.

Pozdější přechod

Je jistější a dáte ho až při velkém území a vycvičených obranných generálech. Dobře jde dát z Fundamentalismu, Feudalismu, Technokracie či Komunismu.


14.3.5 Anarchie

Přechod na Utopii

Hlavní výhoda nechání Anarchie je nejrychlejší přiblížení Utopie.
Stále jen prozkoumáváte. Kromě několika % Vojenských základen vedete nejméně 20 % Zábavných středisek. Z produkčních budov je výhodné mít Laboratoře, díky velké spokojenosti je produkce výborná. V zemi není špatné mít i trochu Elektráren aby nebyl mínus, spotřeba energie je totiž v Anarchii malá. Dáte si co nejdřív pokroky OSN a Pacifismus, pak přidáte Mezinárodní spolupráci, Ochranné organizace, Protidrogovou centrálu, Kulturní centrum. Většinu kol kolonizujete a dotujete spokojenost a vůbec neútočíte. A každý den posíláte humanitární pomoc. Poté jen čekáte, až dosáhnete možnosti zvolit revoluci na Utopii, která vám zničí jen společenské pokroky.

Strategie na Vesnice

V tomto případě vedete po celý věk jako produkční budovy pouze Vesnice, na které má Anarchie bonus. Po celý věk tedy prozkoumáváte území a prodáváte jídlo.


14.3.6 Feudalismus

Feudalismus je velmi dobrá strategie nemající mínusy a nenáročná tolik na dění na trhu. Produkce je velmi dobrá. Také je z něj méně dobyto a je dobrý i na válčení. Držíte si 15 % Vojenských základen a 15 % Zábavných středisek. Dobré je dát si Vojenský stát. Z budov si držíte na 20 % Továrny, Laboratoře a Kasárny. Zbytek země vám pak, abyste nebyli v mínusu, pokrývají Elektrárny, Farmy a Vesnice. Ke konci po nabrání území je možné dát revoluci na Utopii, která má také na vše bonus a ještě větší produkci.


14.3.7 Technokracie

Technokracie je díky své produkci dobrou vládou. Sice má mínus za útok i za sílu vojáků, ale díky dobré produkci to nemusí vadit. A obrana proti Partyzánským útokům se posílí, když si při přestiži 600.000 pořídíte Bezpečnostní senzory. Zároveň si vedete v dostetečném zastoupení Zábavní střediska a Vojenské základny.

Startovací vláda

Díky menší náročnosti pokroků je výborným startem před zvolením jiné vlády. Mimo Zábavních středisek si držíte jen Laboratoře. Armády máte jen minimum a území pro lepší produkci získáváte prozkoumáváním. Při této strategii je dobré odehrávat vždy 140 kol v řadě. Cílem je získat co nejdříve pokroky. Jakmile ty, které jste chtěli máte, dáte si revoluci na svoji oblíbenou vládu.

Mírová strategie

Tato strategie je výborná pro nejsnažší přechod na Robokracii. Dáváte si pokroky a technologie na prodej vyrábíte ty, které jsou v kurzu. Na začátku se poptávka řídí tím, jak si hráči dávají pokroky.
Nepřejdete-li na Robokracii, můžete hrát na Laboratoře po celý věk. S blížícím se časem revoluce na Robokracii cena technologií ožívá. Později stoupá cena technologií Obchodu a Hustoty zalidnění a ke konci je v kurzu Protiraketová obrana. V úplném závěru klesne cena technologií na minimum. Proto je dobré nejpozději 2 dny před koncem všechny technologie mimo Sílu zbraní, Sílu rozvědky a Protiraketové obrany včas prodat, nakoupit armádu a poté již neodehrávat.

Válečná

Hrajete-li válečnou Technokracii až do konce, tak jedete na mix Laboratoří a Továren a postupně přejdete pouze na Továrny na mechy, jichž se díky velkému maximu technologií vyrobí dostatek. Z pokroků je na místě Vojenský stát. Z ekonomických generálů si vycvičíte hlavně Zbrojaře.

Na peníze

Tato zatím málo vyzkoušená strategie není vůbec špatná. Hrajete totožnou taktiku, která je popsána u Demokracie. Při srovnání s Demokracií máte menší spokojenost, ale díky +15 % maximu hospodářských technologií máte produkci srovnatelnou. Výhodou je, že máte levnější pokroky.

Fúzní elektrárny

Pokud chcete dát tento nejlepší a také nejdražší pokrok, který vám zajistí vynikající produkci, je Technokracie téměř nutností. Pro větší bezpečí uděláte nejlépe, když většinu technologií Energetiky budete schovávat na trh. Až jich budete mít na pokrok dostatek, tak je z trhu stáhnete (je třeba počítat s 12 % ztrátou za stažení) a vynaleznete ho. Posléze si můžete vybrat, zda zůstanete Technokracií, nebo přejdete na Robokracii, Utopii či Komunismus.


14.3.8 Komunismus

Komunismus je vláda, jejíž velkou předností je silná rozvědka.

Komunismus na továrny

Ze začátku stavíte Kasárny a Továrny, časem již pouze Továrny. Z pokroků vynaleznete Vojenský stát, AntiOSN a Mafii. Zábavní střediska vedete na cca 4 % rozlohy. Produkce je dobrá a vyrábíte hlavně tanky. Mechy jen občas a často je kupujete na Domácím trhu. Držíte si hodně agentů a využíváte je k častým loupežím technologií. Takto můžete odehrát úspěšně celý věk.
Pokud chcete přejít na Utopii, tak vedete Zábavných středisek více.

Komunismus na elektřinu a fúzní elektrárny

Velmi silná strategie. Po revoluci z Technokracie, ve které jste vynalezli Fúzní elektrárny, si dáte společenské pokroky a přestavíte zem na Elektrárny. Poté si docvičíte generály a naberete větší území. Produkce energie z Fúzních elektráren je vynikající a můžete pomýšlet na čelní místo v žebříčku.


14.3.9 Diktatura

Diktatura je nejsilnější vojenské zřízení. V možnosti dobýt silnějšího nepřítele je díky 3 útočným spojencům nepřekonatelná. Problémem může být ale nedostatek technologií. Ty je proto dobré získávat z loupení rozvědkou, loupeživými útoky a z prodeje armády.
Vynaleznete pokroky AntiOSN, Fašismus a Vojenský stát a máte hned za vládu bonus +30 % / +20 %. Pro výborný bonus vedete 16 % Vojenských základen a 4 % Zábavních středisek, kterých není třeba mnoho, neboť je z nich malý efekt. Rozjezd je nejlepší na Kasárny.

Diktatura na továrny

Jakmile máte možnost získat více Automatizace továren, uděláte nejlépe, když budete stavět více Továrny. Z ekonomických generálů si vycvičíte Zbrojaře a až naberete velké území, dáte ke konci revoluci na Republiku.

Přechod na Demokracii

Vycvičíte si Populistu. Po nabrání velkého území uděláte revoluci a přestavíte zem. Tato přestavba je dosti náročná, můžete tak v závěru využít výhodu výborné produkce Demokracie.

Obranná diktatura

Tato málo vyzkoušená strategie je taktéž možná. Vynaleznete pokrok Pacifismus a jedete na Továrny. Díky Pacifismu máte výbornou obranu. Útočíte především dobyvačnými útoky, které jsou díky třem útočným spojencům úspěšné.


14.3.10 Fundamentalismus

S Fundamentalismem je skvělý rozjezd a je to vynikající zřízení na válku s možností přechodu na Utopii.
Produkce není nejlepší, ale to se kompenzuje díky vašemu velkému bonusu, kde máte z útoků a obrany malé ztráty. Silná je také rozvědka na sabotáže. Dáte si pokroky AntiOSN a Svatou válku. Z budov si držíte 15 % zábavní střediska a 15 % Vojenské základny.

Strategie na továrny

Nejprve stavíte jen kasárny a později si pořídíte technologie Automatizace továren a stavíte pak především Továrny. Ke konci naberete území a zvolíte revoluci na Utopii, kde je bonus na výrobu Továren výborný.

Strategie na vojáky

Můžete hrát klidně místo Továren jen na vojáky. V tomto případě pak v Utopii přestavíte na Farmy a vyrábíte jídlo, které mívá na konci dobrou cenu.

Obranná strategie

Tato vzácná taktika spočívá v tom, že vynaleznete Pacifismus a útočíte jen zřídka. Obranu máte výbornou a díky vyšší spokojenosti dosáhnete dříve Utopie.



Především si ale uvědomte, že pro přežití je dobré používat správné technologie v patřičném množství, mít vhodné generály na úrovni, dělat pokroky, které se hodí stylu vaší země, a především umět válčit. Fungující ekonomika je pěkná věc, a rozhodně se neztratí, ale zároveň je dobré se snažit mít alespoň trochu vybalancovanou obranu a nenechávat v ní přehnané díry.

Velká díra je slabá rozvědka a nedostatek technologií Síla zbraní a Síla rozvědky, od druhého týdne věku je značnou dírou i absence či extrémně nízký počet mechů ve vaší zemi. Ale děraví budete alespoň trochu v podstatě pořád, jde jen o to, aby to byla sem tam malá skulinka a nikoliv obrovské jámy a chyby.


Tyto návody na vlády vyjadřují názory zkušeného hráče Steamroller, který několik věků vévodil historickým tabulkám, přesto se však vaše názory na strategie mohou s jeho rozcházet. Nereprezentují dokonalou strategii, ta neexistuje, spíše poukazují na možné alternativy a rozmanitosti, které tato hra nabízí hráčům.